Impressionismen
A) Beskriv vad som är utmärkande för den impressionistiska stilen inom bildkonst och musik. (G)
B) Berätta om bildkonstnären Monet och om hans tavla ”Intryck, Soluppgång”. Tavlan anses vara ett av de första impressionistiska verken, varför? G
"Intryck Soluppgång" Monet
C) Beskriv bilden nedan och berätta om konstnären Berthe Morisot? (G)
Collage med Berte Morisots bilder:
D) Berätta om Debussy och hans verk ”En fauns eftermiddag”. VG
Musikstycket en fauns eftermiddag
Välj en av uppgifterna:
A) Man kan säga att fotografikonsten var en av många anledningar till att konsten förändrades i slutet av 1800-talet. Resonera runt varför det är så och hur det tog sig i uttryck i framförallt bildkonsten. (MVG)
B) Industrialismen var en annan anledning till att modernismen växte fram. Vilka nya tankar uppstod under 1800-talet som påverkade utvecklingen inom kulturen. (MVG)
Uppgift Modernismen till SP08K
Impressionism
Expressionism
Futurism
Dadaism
Surrealism
Förklara följande begrepp:
-ism
modernism
manifest
avantgarde
anarki
nihilism
automatism
primitivism
eklekticism
ready-made
För den mer ambitiösa:
Vad är:
Art Nouvau
Kubism
Bauhaus
Svara kortfattat och skicka svaret via mail.
Klart senast fredag vecka 9
/Angelica
ES V.6
I uppgiften ligger att ni ska jämföra kulturuttryck med några års mellanrum.
Det är väldigt viktigt att du börjar med ett verk och utifrån det undersöker vad som gjort att det blivit som det blivit. Politik, samhällsutveckling, religion, design, tekniskutveckling och andra kulturuttryck är med och skapar konst. I det arbetet kommer du att se vad du ska ta fasta på i nästa steg.
Exempel. Om du vill titta på mode på 50- och 60-talet så är det lämpligt att plocka ut en dräkt från t.ex. 50-talet och ta reda på allt runt den. Material, utseende, design, modeskapare, trender etc. och sedan utifrån det hitta något att jämföra med på 60-talet. Du kan ta fasta på olika linjer beroende på vad du hittar i ditt sökande efter kunskap. Kanske kan det vara intressant att titta på någon speciell modeskapare, eller material, eller synen på kroppen. Det är bara genom noggrann efterforskning som du kan hitta din tråd.
På liknande vis kan du göra med musik. Ta en låt och titta på artisten, och utifrån det skivan, arrangemanget, andra musiker som varit inblandade, skivspelarens betydelse, skivbolaget etc.
Samma sak med bildkonst, foto, dans, skulptur, arkitektur, design etc.
Det finns många sätt att ta sig an uppgiften och allt är bra så länge det blir en jämförelse i olika tider och det finns en koppling till samhället.
Det gör inget om det är flera i klassen som jobbar med samma sak. Slå er samman och ta fram material tillsammans, men gör individuella arbeten. Det blir aldrig två likadana arbeten.
Det är viktigt att du utgår från något som intresserar dig och kanske något som du känner att du har direkt glädje av i framtiden. Låt lusten att söka svaret driva dig. Får du problem och kör fast - hör av dig till mig.
Cirka 3 A4-sidor eller cirka en kvart som muntlig redovisning.
Du får själv bestämma om du vill göra det muntligt eller skriftligt.
Kom ihåg att all kunskap hänger ihop med tid. Man måste lägga tid på efterforskning för att lära sig något. Det finns inga genvägar.
Era arbeten ska vara klara v.9
Lycka till
/Angelica
SP V.5
Skulpturer blev sedan ämnet för dagen.
Först en kort resumé:
Vad är en skulptur och var hittar vi dessa konstverk.
En skulptur är tredimensionell och ofta kan man gå runt objektet.
En skulptur kan vara en
Staty - som föreställer en hel figur - gestalt i naturlig eller stor storlek
Statyett - en liten hel gestalt
Torso - en bål utan armar, ben och huvud
Byst - huvud och överkropp
En skulptur kan vara gjord i olika material
I början - när människan kom på att hon var kreativ - så använde hon sig av det som fanns i naturen och som var möjligt att forma.
Trä, lera och ben.
Sten – marmor, och senare granit och diabas.
Efterhand så lärde sig människan att smälta och forma metaller och det medförde att man kunde gjuta skulpturer.
Originalet gjordes i lera. Göts i gips och en ny form gjordes så att man kunde göra skulpturen i metall.
Brons är det vanligaste materialet, men även koppar, silver och guld har använts.
När modernismen dök upp i slutet av 1800-talet medförde det experimenterande med ett nytt formspråk och nya material.
Skulpturer fick ett abstrakt uttryck och konstnärer inom modernismen intresserades sig för tomrummet – void - i skulpturer.
Materialen som var ”nya” var järn och med tiden även plast, glas, papper, tyg, etc.
Ready-mades gjorde att man i skulpturer använde andra redan färdiga saker i sina objekt.
Vi tittade närmare på "Kören" som står på gräsmattan utanför Sture.
Skulpturen är gjord i järn som är rostigt - det kallas cortén.
Den ser ut att vara "bockad" och den består av två delar - kören och musikern - som tillsammans bildar helheten. I mellanrummet mellan grupperna bildas ett tomrum - void - som också är en del av verket.
På en liten skylt - som enligt er nu var borttagen - kunde man förr läsa att konstverket var gjort av Thomas Qvarsebo och att det kom på plats 1997.
Skulpturen har en tydlig koppling till skolan eftersom det är musiker och skolan hyser det estetiska programmet.
troligtvis inköpt av kommunen för att Mediteket byggdes. (den så kallade "enprocenst-regeln")
Konstnären har rötter i Halmstad och han har en hemsida.
Munnar, ögon och trosor har etsats in och frågan var om det varit där från början eller om det kommit dit senare (vandalisering). När vi gick in på hemsidan kunde vi se en liknande skulptur som Kören och såg då att skulpturen inte haft etsningarna från början.
Uppgift till v. 6
Uppgiften som klassen har är att berätta om ett eget konstverk i Halmstad.
Alla har fått ett konstverk tilldelat sig. Ni ska berätta om konstverkets namn och uppkomst, konstnären, material och yta och form. Spår av tiden? Vandalisering? Samt annan historik som kan anses som betydelsefull.
Det är mycket viktigt att ni besöker skulpturen innan ni tar oss på konstvandring.
Detta är en betygsgrundande uppgift så arbeta med omsorg.
På torsdag v.6 10/2 träffas vi vid konstverket: cyklisterna: kl. 13.00- grupp A och 14:00 grupp B.
Efter konstvanddringen är lektionen slut för denna vecka.
Väl mött
/Angelica
ES musikV.5
Vi fick en bra bild av årtiondena före och också en känsla av vad som präglar nutiden; högt tempo, mycket att välja mellan, nischat, aggressivare.
Nästa vecka ska ni börja arbeta med fördjupningar av 50-80-talet. Tänk igenom vad ni vill jobba med.
Tills dess ha det gott
/Angelica
ES dans/konst V.5
Idag gick vi igenom betygskriterier för alla arbeten i Kulturhistoria resten av terminen.
Det är viktigt att begränsa sitt arbete. Utgå alltid från en speciell sak. T.ex ett konstverk och hitta trådarna där.
Nu har ni pratat med mig och jag vet vilka som arbetar tillsammans, om ni ska redovisa skriftligt eller muntligt, betygsmål och vad ni vill arbeta med. Till nästa torsdag ska ni ha forskat runt era ämnen och ha mer kött på benen för vidare samtal och uppdatering med mig.
Alla måste ha något nytt att komma med till nästa gång.
/Angelica