Betygskriterier - tolkning
Betygskriterier - hjälp
Godkänd
Beskriva
Du beskriver utan att förklara varför eller hur.
Exempel inom konst
(Tänk på Europa och Tjuren)
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap.
Exempel inom dans (Tänk på Svansjön)
Du beskriver vad dansen handlar när dansstycket hade premiär och var. Du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap.
När det gäller andra konstformer använder du samma princip.
Väl Godkänd
Förklara
Du förklara hur var och varför?
KONST
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap. Du berättar mer ingående om hur konstverket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra konstverk som konstnären gjort. Jämför ett par konstverk –beskriv likheter och skillnader.
DANS
Du beskriver vad dansen handlar om och när det hade premiär och var. Du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap. Du berättar om omständigheterna runt hur stycket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra danser som upphovspersonen gjort – jämför och beskriv skillnader och likheter.
Mycket Väl Godkänd
Utveckla och analysera. Jämför och dra egna slutsatser
KONST
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap. Du berättar mer ingående om hur konstverket blivit till och om andra konstverk som konstnären gjort. Jämför ett par konstverk – beskriv likheter och skillnader. Du sätter in konstverket i ett sammanhang och jämför med andra konstarter. Du använder dig av riktiga begrepp och ord som beskriver konst, dans, film, teater, musik etc. Du jämför olika uttryck och sätter in det i ett kulturhistoriskt sammanhang.
Du drar egna slutsatser och hitta egna exempel på dina slutsatser. Det viktiga är inte att du har ”rätt” utan att du har bra argument för ditt resonemang
DANS
Du beskriver vad dansen handlar när det hade premiär du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap. Du berättar om omständigheterna runt hur stycket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra danser som upphovspersonen gjort – jämför och beskriv skillnader och likheter.
Du sätter in dansstycket i ett sammanhang och jämför med andra konstarter. Du använder dig av riktiga begrepp och ord som beskriver konst, dans, film, teater, musik etc. Du jämför olika uttryck och sätter in det i ett kulturhistoriskt sammanhang.
Du drar egna slutsatser och hitta egna exempel på dina slutsatser. Det viktiga är inte att du har ”rätt” utan att du har bra argument för ditt resonemang
Som ni ser går det att använda modellen på olika konstarter.
Godkänd
Beskriva
Du beskriver utan att förklara varför eller hur.
Exempel inom konst
(Tänk på Europa och Tjuren)
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap.
Exempel inom dans (Tänk på Svansjön)
Du beskriver vad dansen handlar när dansstycket hade premiär och var. Du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap.
När det gäller andra konstformer använder du samma princip.
Väl Godkänd
Förklara
Du förklara hur var och varför?
KONST
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap. Du berättar mer ingående om hur konstverket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra konstverk som konstnären gjort. Jämför ett par konstverk –beskriv likheter och skillnader.
DANS
Du beskriver vad dansen handlar om och när det hade premiär och var. Du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap. Du berättar om omständigheterna runt hur stycket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra danser som upphovspersonen gjort – jämför och beskriv skillnader och likheter.
Mycket Väl Godkänd
Utveckla och analysera. Jämför och dra egna slutsatser
KONST
Du beskriver hur konstverket ser ut och var det finns. Du berättar om konstnärens liv och konstnärskap. Du berättar mer ingående om hur konstverket blivit till och om andra konstverk som konstnären gjort. Jämför ett par konstverk – beskriv likheter och skillnader. Du sätter in konstverket i ett sammanhang och jämför med andra konstarter. Du använder dig av riktiga begrepp och ord som beskriver konst, dans, film, teater, musik etc. Du jämför olika uttryck och sätter in det i ett kulturhistoriskt sammanhang.
Du drar egna slutsatser och hitta egna exempel på dina slutsatser. Det viktiga är inte att du har ”rätt” utan att du har bra argument för ditt resonemang
DANS
Du beskriver vad dansen handlar när det hade premiär du berättar om upphovsmannen/upphovskvinnans liv och konstnärskap. Du berättar om omständigheterna runt hur stycket blivit till och det samhällsklimat som fanns när det blev till. Berätta om andra danser som upphovspersonen gjort – jämför och beskriv skillnader och likheter.
Du sätter in dansstycket i ett sammanhang och jämför med andra konstarter. Du använder dig av riktiga begrepp och ord som beskriver konst, dans, film, teater, musik etc. Du jämför olika uttryck och sätter in det i ett kulturhistoriskt sammanhang.
Du drar egna slutsatser och hitta egna exempel på dina slutsatser. Det viktiga är inte att du har ”rätt” utan att du har bra argument för ditt resonemang
Som ni ser går det att använda modellen på olika konstarter.
Kommentarer
Trackback