SP V.5

Först lämnades arbetsuppgiften in från förra veckan. 14 inlämnade uppgifter av 27 möjliga så det behövs en skärpning i arbetsdiciplinen. Vi pratade betyg och hur jag ser på betyg och för den som vill veta mer går det bra att titta under kategori "Betygskriterier".
Skulpturer blev sedan ämnet för dagen.

Först en kort resumé:

Vad är en skulptur och var hittar vi dessa konstverk.
En skulptur är tredimensionell och ofta kan man gå runt objektet.
En skulptur kan vara en
Staty - som föreställer en hel figur - gestalt i naturlig eller stor storlek
Statyett - en liten hel gestalt
Torso - en bål utan armar, ben och huvud
Byst - huvud och överkropp

En skulptur kan vara gjord i olika material
I början - när människan kom på att hon var kreativ - så använde hon sig av det som fanns i naturen och som var möjligt att forma.
Trä, lera och ben.
Sten – marmor, och senare granit och diabas.

Efterhand så lärde sig människan att smälta och forma metaller och det medförde att man kunde gjuta skulpturer.
Originalet gjordes i lera. Göts i gips och en ny form gjordes så att man kunde göra skulpturen i metall.
Brons är det vanligaste materialet, men även koppar, silver och guld har använts.
När modernismen dök upp i slutet av 1800-talet medförde det experimenterande med ett nytt formspråk och nya material.
Skulpturer fick ett abstrakt uttryck och konstnärer inom modernismen intresserades sig för tomrummet – void -  i skulpturer.
Materialen som var ”nya” var järn och med tiden även plast, glas, papper, tyg, etc.
Ready-mades gjorde att man i skulpturer använde andra redan färdiga saker i sina objekt.

Vi tittade närmare på "Kören" som står på gräsmattan utanför Sture.
Skulpturen är gjord i järn som är rostigt - det kallas cortén.
Den ser ut att vara "bockad" och den består av två delar - kören och musikern - som tillsammans bildar helheten. I mellanrummet mellan grupperna bildas ett tomrum - void - som också är en del av verket.
På en liten skylt - som enligt er nu var borttagen - kunde man förr  läsa att konstverket var gjort av Thomas Qvarsebo och att det kom på plats 1997.
Skulpturen har en tydlig koppling till skolan eftersom det är musiker och skolan hyser det estetiska programmet.
troligtvis inköpt av kommunen för att Mediteket byggdes. (den så kallade "enprocenst-regeln")
Konstnären har rötter i Halmstad och han har en hemsida.
Munnar, ögon och trosor har etsats in och frågan var om det varit där från början eller om det kommit dit senare (vandalisering). När vi gick in på hemsidan kunde vi se en liknande skulptur som Kören och såg då att skulpturen inte haft etsningarna från början.

Uppgift till v. 6
Uppgiften som klassen har är att berätta om ett eget konstverk i Halmstad.
Alla har fått ett konstverk tilldelat sig. Ni ska berätta om konstverkets namn och uppkomst, konstnären, material och yta och form. Spår av tiden? Vandalisering? Samt annan historik som kan anses som betydelsefull.
Det är mycket viktigt att ni besöker skulpturen innan ni tar oss på konstvandring.
Detta är en betygsgrundande uppgift så arbeta med omsorg.

På torsdag v.6 10/2 träffas vi vid konstverket: cyklisterna: kl. 13.00- grupp A och 14:00 grupp B.
Efter konstvanddringen är lektionen slut för denna vecka.
Väl mött
/Angelica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0