Kulturhistoria v.36
Uppgiften var sedan att reda ut hur ni skulle gå tillväga för att ta reda på mer.
Följande källor kom fram:
1. Internet - NE och Wikipedia och Google
På internet måste man var noga att kolla vem som lämnat uppgifterna. Wikipedia är bra på nutidshistoria, men är skirvet av internetanvändare och därför måste man kolla källorna extra noga. Man kan gå ner längst ner på inläggen och kolla vilka länkar som finns där och se var uppgiftslämnarna hämtat sin fakta.
Vem sänder budskapet.
Det finns de som hackar in sig på andra sidor och då gäller det att kolla hur webbadressen ser ut och om den stämmer med den adress som man knappat in. Det finns ockå de som använder sig av andras adresser men på annan domän.
Kolla in och se skillnaden mellan
www.levandehistoria.se
www.levandehistoria.org
Finns det fler liknande exempel?
2. Turistbyrån - om man är intresserad av Halmstads byggnader, konst och utbud
3. Kommunkontoret om man är intressera av Halmstadkultur
4. Biblioteket där det finns fackböcker, tidskrifter, filmer, gratis internet och Personal
5. Undersöka själv. Bra när det gäller skulpturer och byggnader, men även film, musik, teater etc
För att träna ögat fick ni gå ut och undersöka skulpturen ”Kören” som står på skolgården och sedan komma tillbaka och berätta vad ni iakttagit. Vandaliseringen på skulpturen var en sak som man bara kan se om man undersöker själv.
6. Intervjua personer som varit med eller tillverkat konstverket
7. Ögonvittnen
Vi pratade om trovärdighet i källor och kunde konstatera att det finns många fällor på vägen.
Om någon skulle skrivit om skulpturgruppen ”Europa och tjuren” på 1920-talet skulle den se helt olika ut om den var skriven av t.ex en rasbiolog eller en politiker som varit med och skaffat pengar för att få skulpturen till Stora torg.
Vad färgar uppgiftslämnarens fakta och vilka syften har han/hon
Kolla upp författaren och om den författaren har citerat någon annan tidigare.
Uppgiften till nästa gång är att fundera en gång till över vilket ämne ni skulle vilja fördjupa er i och träna det här med att kolla källor. Ni behöver inte stanna kvar i den uppgiften ni kom fram till i fredags om ni inte vill och ni kan hitta nya samarbetspartners eller jobba själva också.
Huvuduppgiften i detta arbete är att söka källor och lära sig vara kritisk.
Nästa vecka ska vi leta fakta och se vilka problem vi stöter på då.
För att se hur man kan arbeta tematiskt tittade vi på ett avsnitt från Kobra som handlade om hår.
Filmen de visade ett avsnitt ur i Kobra heter ”Fur” och handlar om fotografen Diane Arbus
Glöm inte att fortsätta leta efter kulturyttringar som säger något om vår samtid och fundera över vad det säger. Politik, religion, genus klasstillhörighet och uppväxt är sådant som också är bra att ha med i bakhuvudet.
Väl mött på fredag igen.
/Angelica