Kulturhistoria v.38

I fredags var det handledning och genomgång av ert studiematerial.
Hoppas alla har kläm på uppgiften som handlar om att skaffa sig så mycket fakta och material som möjligt och dessutom vara kritisk till källorna.
Martin kommer att följa upp arbetet under v. 39-41 och ni ska jobba med denna uppgift tills vi ses igen v. 42.
Vecka 42 ska ni vara fullspäckade med information och då ska ni kunna kort redogöra för mig hur ni har gått till väga och vad ni har stött på för problem.
När ni nu letar så glöm inte bort frågan som ni ställt och använd er gärna av de sex frågorna som alla journalister tar med sig på sina uppdrag:
What
Why
When
How
Where
Who
Om ni stöter på problem så kan bara maila mig så ska jag se om jag kan hjälpa er.
/Angelica

Filmer och böcker

Hoppas det går bra med era arbetsuppgifter. Har ni problem kan ni bara maila mig.

Har kollat upp filmer och böcker:
Filmen "Fur" med Nicole Kidman finns att låna på stadsbiblioteket i Halmstad.
Den japanska filmen heter "Ekusute" och finns att ladda ner på nätet.

Boken jag rekommenderade heter "Förflutenhetens Landskap" och är skriven av Peter Englund. Tror att den finns att låna på Stures bibliotek. Smakprov finns att läsa här: Peter Englunds hemsida.

ses på fredag
/Angelica

Kulturhistoria v. 37

Här kommer en sammanfattning av den västerländska kulturhistorien med start i Grekland på 400-talet f.kr

Antiken

Vi koncentrerar oss på tiden 400 f.kr till cirka 400-500 e.kr
Det är först det grekiska samhället som är i fokus, med demokrati och ett nära förhållande till sina gudar. Här finns grunden till klassisk stil inom skulpturkonsten. Hellenismen är dramatiskare i sitt uttryck.
Det romerska samhället minns vi bäst för sin krigarkonst och arkitektur. Romarna kopierade den grekiska kulturen.
Medeltiden sträcker sig över 1000 år och denna tid fick sitt namn när man ville beskriva tiden mellan antiken och renässansen. Medeltidens kultur präglas till stor del av kyrkan. En blomstringstid för hantverk och (faktiskt) kvinnor.
Renässansen dyker upp redan i slutet av 1300-talet i Italien men landar här uppe i kalla norden först runt slutet av 1500-talet. Renässansen såg tillbaka på antiken och försökte återuppliva tankarna från den tiden. Konstnären upptäcker perspektivet och börjar signera sina tavlor. Operan ser dagens ljus. Individualism och furstendömen.
Barocken avlöser renässansen med dramatiska rörelser, färger och pompa och stått. Kungahusen är mäktiga och förmögna. Naturvetenskap är viktigt.
En stilepok som kommer under 1700-talket är rokokon – den försvinner med franska revolutionen 1789.
Med 1800-talet kommer de många riktningarnas tid. Industrialismens herrar och borgerskapet har makten. Det nya borgerskapet söker sig tillbaka till tidigare stilideal. Baletten utvecklas och stjärnkult och idealisering av kulturutövaren tar sin början.
Nyklassicism och romantik är två inriktningar under seklets första hälft.

Uppgift till v. 38

Arbeta ensam eller max tre personer i en grupp.

Bestäm er för ett gemensamt kulturellt nedslag här och nu:
Använd er av listorna som ni gjorde i början om ni har svårt att hitta något som ni vill titta närmare på.

Det kan vara stadens arkitektur, offentlig konst, stadsplanering, bildkonst, dans, musik, street-art, design, litteratur, bokbinderi, konsthantverk, förpackningar, skyltar, dating på nätet, FB, konst på nätet, mat, TV, serier, PR, reklam på tv, teater, film, spel...etc etc etc

Huvuduppgiften är att ta reda på vilka källor som ni behöver och kan använda för att ta reda på allt om det ni valt att fördjupa er i.

Testa minst två av källorna och på fredag vill jag att ni berättar för mig vad ni vill fördjupa er i och vilka källor ni kommer att använda och hur ni kommer att använda dem. Jag vill också att ni talar om vilka källor ni har testat och vilka problem ni har stött på. Resonera runt trovärdighet och vilka fel som kan finnas i källorna.

Alltså uppgiften till fredag handlar om KÄLLORNA.

Har ni några frågor så bara maila.
Ses på fredag
/Angelica



Kulturhistoria v.36

I fredags fick ni sitta i grupper om tre och berätta för varandra om de tre mest intressanta sakerna på era listor. Utifrån den rapporteringen skulle ni hitta något som var gemensamt hos er alla tre och fundera över om man skulle kunna fördjupa sig i något gemensamt.


Uppgiften var sedan att reda ut hur ni skulle gå tillväga för att ta reda på mer.


Följande källor kom fram:


1. Internet - NE och Wikipedia och Google
På internet måste man var noga att kolla vem som lämnat uppgifterna. Wikipedia är bra på nutidshistoria, men är skirvet av internetanvändare och därför måste man kolla källorna extra noga. Man kan gå ner längst ner på inläggen och kolla vilka länkar som finns där och se var uppgiftslämnarna hämtat sin fakta.
Vem sänder budskapet.
Det finns de som hackar in sig på andra sidor och då gäller det att kolla hur webbadressen ser ut och om den stämmer med den adress som man knappat in. Det finns ockå de som använder sig av andras adresser men på annan domän.


Kolla in och se skillnaden mellan
www.levandehistoria.se
www.levandehistoria.org
Finns det fler liknande exempel?


2. Turistbyrån - om man är intresserad av Halmstads byggnader, konst och utbud


3. Kommunkontoret om man är intressera av Halmstadkultur


4. Biblioteket där det finns fackböcker, tidskrifter, filmer, gratis internet och Personal


5. Undersöka själv. Bra när det gäller skulpturer och byggnader, men även film, musik, teater etc
För att träna ögat fick ni gå ut och undersöka skulpturen ”Kören” som står på skolgården och sedan komma tillbaka och berätta vad ni iakttagit. Vandaliseringen på skulpturen var en sak som man bara kan se om man undersöker själv.


6. Intervjua personer som varit med eller tillverkat konstverket


7. Ögonvittnen


Vi pratade om trovärdighet i källor och kunde konstatera att det finns många fällor på vägen.
Om någon skulle skrivit om skulpturgruppen ”Europa och tjuren” på 1920-talet skulle den se helt olika ut om den var skriven av t.ex en rasbiolog eller en politiker som varit med och skaffat pengar för att få skulpturen till Stora torg.

Vad färgar uppgiftslämnarens fakta och vilka syften har han/hon

Kolla upp författaren och om den författaren har citerat någon annan tidigare.


Uppgiften till nästa gång är att fundera en gång till över vilket ämne ni skulle vilja fördjupa er i och träna det här med att kolla källor. Ni behöver inte stanna kvar i den uppgiften ni kom fram till i fredags om ni inte vill och ni kan hitta nya samarbetspartners eller jobba själva också.

 

Huvuduppgiften i detta arbete är att söka källor och lära sig vara kritisk.

Nästa vecka ska vi leta fakta och se vilka problem vi stöter på då.


För att se hur man kan arbeta tematiskt tittade vi på ett avsnitt från Kobra som handlade om hår.
Filmen de visade ett avsnitt ur i Kobra heter ”Fur” och handlar om fotografen Diane Arbus

 

Glöm inte att fortsätta leta efter kulturyttringar som säger något om vår samtid och fundera över vad det säger. Politik, religion, genus klasstillhörighet och uppväxt är sådant som också är bra att ha med i bakhuvudet.

 

Väl mött på fredag igen.

/Angelica

 





RSS 2.0