Epoker och skulpturer
I torsdags började vi prata om epokerna. Varför finns det epoker och vem har namngett dem?
Jacob Burckhardt var en historiker som på 1860-talet kom ut med en bok om renässansen. Honom har vi att tacka för synen på medeltiden som en mörk och dyster tid i Europas historia. Medeltiden heter det för att det låg mellan antiken och renässansen. Renässansen betyder pånyttfödelse och det är antiken som föds på nytt.
Vi är alltid i händerna på vem som hörs mest bland vår samtidstolkar. Ofta är det historiker som berättar för oss hur det en gång har varit.
Här kommer listan på epoker som vi brukar tala om i ett konstperspektiv
Antiken
Medeltiden
Renässansen
Barocken
Rokoko
(upplysningen)
Romantiken
(det finns många fler stilepoker)
Var alltid vaksam och källkritisk. Kolla alltid minst tre källor när du ska ta reda på något.
Wikipedia är bra när det gäller nutid och NE är bra när det gäller äldre historia.
Sen tittade vi på Skulpturens utveckling och pratade om olika begrepp.
Ordet skulptur kan beskriva många olika saker och man kan säga att en skulptur är tredimensionell och ofta kan man gå runt den.
De viktigaste formerna att känna till är:
Statyer (en hel figur från huvud till tå)
Statyetter (små statyer)
Byster (människoavbild med huvud och övre delen av bålen)
Torso (bål utan huvud armar och ben)
Relief (en skulptur som sticker ut från en yta – som man inte kan gå runt)
Man kan göra skulpturer i massor av olika material.
Trä, lera, sten, metall och numera även tyg, plast och ibland gör man skulpturer av redan färdiga saker och det kallas Ready-Mades)
När man kollar in en skulptur kan man lära sig jättemycket av att gå nära nära inpå. Då kan man få syn på saker som kan berätta något om skulpturen. det kan vara inristningar, skador eller annat spännande. Yta och struktur är en viktig del av en skulpturs utseende.
Vi avslutade lektionen med att undersöka ”Kören” av Thomas Qvarsebo som står på skolgården.
Nu ska ni ge er på er uppgift som finns nedanför detta inlägg.
Vi ses på torsdag
/Angelica
Uppgift: Leta kultur
Med Nutida menar jag allt som har mindre än 100 år på nacken.
Beskriv en konstnär/konstverk. Försök att välja något som du inte sysslar med själv.
I ditt arbete ska du berätta om
1) Konstnären
Konstverket – som du valt att beskriva. Berätta hur det ser ut, låter, är och var det finns/upplevs och på vilket vis det är nutida.
(G)
2) Uppgift 1 +
Berätta om minst tre andra verk av samma konstnär eller i samma stil och jämför helt kort de olika uttrycken.
(VG)
3) Uppgift 1 & 2 +
Hur passar konstverket/konstnären in i ett sammanhang.
Beskriv det du väljer att ta fasta på, t.ex, genusperspektiv, miljöaspekter, samhällsinflytande, uppfinningar och teknisk utveckling, politiskt klimat. Finns det någon -ism eller stil som det blickar tillbaka på.
(MVG)
Ni får välja om vi vill skriva eller redovisa muntligt ensam eller i grupp.
Redovisa kort : ca 5 minuter
eller
skriv 1-2 A4 inklusive bilder.
Arbeta ensam eller i mindre grupp (högst 3)
Använd film, foto, musik = utnyttja hörsalen.
Var gärna kreativ.
Glöm inte att läsa de allmänna råden när du ska göra ditt arbete.
Det går utmärkt att maila era arbeten till mig – tänk bara på att inte ha för stora bilder.
Absolut krav på redovisning v. 50.
Vid sjukdom maila skriftligt arbete till mig innan jullovet - hör av dig om du får problem med uppgiften som du inte kan lösa.
Här når ni mig:
info(at)ahabokochkultur.se
Skolans FC har jag inte tillgång till.
Hitta ditt sätt att arbeta och redovisa på – ha roligt
/Angelica
Om Bilen
Bilen finns också som leksak och många gånger görs bilen om till en individ - speciellt i filmer som vänder sig till barn. Hur många av oss känner någon som har gett sin bil ett namn och ett kön? Att vi förmänskligar bilen är ett tecken på att den är en stor del av vår vardag och vårt liv. Mycket runt oss är format utifrån bilen.
Det är inte bara bilen som berättar något utan allt som människan skapar kan avläsas och är ett tecken i tiden som berättar något om oss själva.
Nästa gång ska vi prata om skulpturer - då och nu och då ska ni få en ny uppgift.
/Angelica
Kulturhistoria - ord
(t. ex så kan internet ändra vårt sätt att vara mot varandra och vårt sätt att se på världen)
Kontext = sammanhang.
Första lektionen SP07k
Hur mycket konstnär är en lastbilschaufför eller en trollkonstnär och är en författare alltid en konstnär?
Gråzoner är härligt för det får hjärnan att kvickna till.
Ni tittade i veckotidningar från 50-talet, 60-talet och 70-talet och efter en stund bläddrande fick ni möjlighet att presentera en sida/uppslag/annons etc som ni tyckte var anmärkningsvärt eller spännande.
Flera annonser med sikte på genus och cigaretter presenterades. Jättebra!
Jag kommer att ge er olika uppgifter som ni ska lösa (stora som små) under kursens gång och dessa uppgifter kommer att bli grunden till era betyg på kursen.
Hur jag tänker i betygsfrågor hittar ni under kategorin "Uppgifter G"- det viktigaste är att ni hänger med och gör så gott ni kan - mycket kommer ni att kunna göra under lektionstid. Som slutkläm blir det en uppgift som ska presenteras v.50 (skriftligt eller muntligt) vad den ska innehålla presenterar jag längre fram.
Nästa vecka blir det ingen Kulturhistoria för ni åker i väg till Göteborg (tror jag), men den 19 november träffas vi igen och då ska ni ha med er en tanke, ett exempel, en bild, en film, en låt, en pryl eller vad det nu blir som på något vis svarar på;
"Vad bilen har för betydelse för kulturen".
Tänk på att använda vår fina multimedia apparat i hörsalen som bara väntar på att få användas.
Har ni några funderingar och tyckande om kursen så hör av er.
Tills vi ses igen
Ha det
/Angelica