SP V.39
Alla som hade lämnat in ”den lilla uppgiften” fick tillbaka sina arbeten med en kommentar.
Det är överlag bra arbeten. Hög kvalitet på ämnesval och texter. Ett genomgående problem är dock att många har svårt att hålla sig till en röd tråd genom hela arbetet.’
För ett MVG KRÄVS det en röd tråd och analys. Inga kompromisser hädanefter.
Jag gick igenom – mycket schematiskt och generellt – de viktigaste kulturhistoriska epokerna:
Antiken
Vi koncentrerar oss på tiden 400 f.kr till cirka 400-500 e.kr
Det är först det grekiska samhället som är i fokus, med demokrati och ett nära förhållande till sina gudar. Här finns grunden till klassisk stil inom skulpturkonsten. Hellenismen är dramatiskare i sitt uttryck.
Det romerska samhället minns vi bäst för sin krigarkonst och arkitektur. Romarna kopierade den grekiska kulturen.
Medeltiden sträcker sig över 1000 år och denna tid fick sitt namn när man ville beskriva tiden mellan antiken och renässansen. Medeltidens kultur präglas till stor del av kyrkan. En blomstringstid för hantverk och (faktiskt) kvinnor.
Renässansen dyker upp redan i slutet av 1300-talet i Italien men landar här uppe i kalla norden först runt slutet av 1500-talet. Renässansen såg tillbaka på antiken och försökte återuppliva tankarna från den tiden. Konstnären upptäcker perspektivet och börjar signera sina tavlor. Operan ser dagens ljus. Individualism och furstendömen.
Barocken avlöser renässansen med dramatiska rörelser, färger och pompa och stått. Kungahusen är mäktiga och förmögna. Naturvetenskap är viktigt.
En stilepok som kommer under 1700-talket är rokokon – den försvinner med franska revolutionen 1789.
Med 1800-talet kommer de många riktningarnas tid. Industrialismens herrar och borgerskapet har makten. Det nya borgerskapet söker sig tillbaka till tidigare stilideal. Baletten utvecklas och stjärnkult och idealisering av kulturutövaren tar sin början.
Nyklassicism och romantik är två inriktningar under seklets första hälft.
Använd läroboken när ni ska fördjupa er.
Vecka 40 ska alla få sina betygssamtal och handledning inför uppgiften. Sedan är det arbete med fördjupningen som gäller. Under v. 40 får ni använda lektionstid till uppgiften. V. 42 ska arbetet vara klart.
/Angelica
Det är överlag bra arbeten. Hög kvalitet på ämnesval och texter. Ett genomgående problem är dock att många har svårt att hålla sig till en röd tråd genom hela arbetet.’
För ett MVG KRÄVS det en röd tråd och analys. Inga kompromisser hädanefter.
Jag gick igenom – mycket schematiskt och generellt – de viktigaste kulturhistoriska epokerna:
Antiken
Vi koncentrerar oss på tiden 400 f.kr till cirka 400-500 e.kr
Det är först det grekiska samhället som är i fokus, med demokrati och ett nära förhållande till sina gudar. Här finns grunden till klassisk stil inom skulpturkonsten. Hellenismen är dramatiskare i sitt uttryck.
Det romerska samhället minns vi bäst för sin krigarkonst och arkitektur. Romarna kopierade den grekiska kulturen.
Medeltiden sträcker sig över 1000 år och denna tid fick sitt namn när man ville beskriva tiden mellan antiken och renässansen. Medeltidens kultur präglas till stor del av kyrkan. En blomstringstid för hantverk och (faktiskt) kvinnor.
Renässansen dyker upp redan i slutet av 1300-talet i Italien men landar här uppe i kalla norden först runt slutet av 1500-talet. Renässansen såg tillbaka på antiken och försökte återuppliva tankarna från den tiden. Konstnären upptäcker perspektivet och börjar signera sina tavlor. Operan ser dagens ljus. Individualism och furstendömen.
Barocken avlöser renässansen med dramatiska rörelser, färger och pompa och stått. Kungahusen är mäktiga och förmögna. Naturvetenskap är viktigt.
En stilepok som kommer under 1700-talket är rokokon – den försvinner med franska revolutionen 1789.
Med 1800-talet kommer de många riktningarnas tid. Industrialismens herrar och borgerskapet har makten. Det nya borgerskapet söker sig tillbaka till tidigare stilideal. Baletten utvecklas och stjärnkult och idealisering av kulturutövaren tar sin början.
Nyklassicism och romantik är två inriktningar under seklets första hälft.
Använd läroboken när ni ska fördjupa er.
Vecka 40 ska alla få sina betygssamtal och handledning inför uppgiften. Sedan är det arbete med fördjupningen som gäller. Under v. 40 får ni använda lektionstid till uppgiften. V. 42 ska arbetet vara klart.
/Angelica
Kommentarer
Trackback