SP v.38

Grunderna för tillverkning av blyinfattade fönster gicks igenom. I de gotiska skelettformade medeltida kyrkorna fanns det utrymme för en ny konstform – det blyinfattade fönstret.
Glaset blåstes i glashyttor till stora fat som man sedan skar ut lämpliga bitar ur. Glaset kunde bemålas och därefter blyinfattade man glaset.

Dags att börja jobba med epokerna. Efter olika genomgångar ska nu klassen fördjupa sig i antiken, medeltiden, renässansen, barocken och romantiken. Från 400 f.kr till 1850 finns det möjlighet att fördjupa sig inom dans, teater, musik, mode, arkitektur, bild och skulptur. Jämför och försök förstå sambandet mellan kultur och samhälle. Vilka tankar var det som styrde de olika epokerna och hur märktes det i kulturen?
Det är fritt fram för egna idéer och arbetsmetoder. Hur var och en ska jobba löser vi i de enskilda samtal som påbörjats nu och som vi ska fortsätta med på fredag (om vi hinner) och nästa vecka. Vad det gäller betygskriterier kan ni titta under rubriken "Råd till redovisningar" längre ner.
Meningen med uppgiften är att ni ska fördjupa era kunskaper om epokerna. Man kan välja att titta på en konstart och göra nedslag i olika epoker och jämföra. Man kan också koncentrera sig på en epok och beskriva flera konstarter och jämföra dessa med varandra. Du ska hela tiden bära med dig frågan "varför" när du jämför och analyserar.
Samhället formar konsten och konsten formar samhället. Hitta trådarna!
Arbetet,  som får göras muntligt eller skriftligt enskilt eller tillsammans med någon, bör vara klart v.42.

De flesta har lämnat in sin "lilla" uppgift och nästa gång får ni tillbaka era arbeten - ni som mailat får en kommentar via mailen.

På onsdag är det friluftsdag så vi ses igen på fredag efter WCD.
/Angelica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0