SP v.37
onsdag
En epok – romantiken – fick denna gråmulna onsdag, stå modell för hur olika tankar skapar en gemensam plattform för hur kultur utvecklas i en viss tid.
Konst, lite kläder, musik och dans var de konstarter som vi tittade närmare på.
Empiren kom med Napoleon och med honom fick klassicismen ett uppsving i bildkonsten. ”David” var Den stora konstnären efter franska revolutionen. Franska revolutionen var 1789 och efter det följde flera uppror i Europa. Nu var det inte längre kungarna som stod för kultur och smak utan den nya borgarklassen och industriägarna. Konstnären blev fri och fattig och i vissa fall upphöjd till stjärnstatus. Det sättet att se på kändisar har vi än i dag och man kan säga att detta synsätt skapades under början av 1800-talet. Nya ideal!
Romantiken kallas en epok i början av 1800-talet som nästan genomgående stod för dramatik och häftig natur. Inom bildkonsten skulle det gärna vara mörka toner och på väg-att-bli-åska-känsla. Människan skildras som liten, ensam och gärna i olika åldrar. I sällskapslivet gjorde valsen gjorde entré och betraktades i början som oanständig eftersom man höll om varandra och dansade i par hela dansen.
Inom baletten kom tåspets och tyll. Ballerinan skulle sväva fram och verka ha övernaturliga krafter. Vi såg på två avsnitt ut Svansjön. En version var traditionell och den andra var med en ny koreografi. Små svanarnas dans.
På fredag ska vi gå till Bokform och se på utställningen ”Enbokärenbokärenbokärenbok” som ligger på Sven Jonsons gata 2 A, mittemot Trottobar på andra sidan Nissan. Vi samlas i hörsalen och går gemensamt till galleriet.
Läs om oss i HP och lyssna i Radio Halland i dag onsdag.
Nästa vecka ska klassen börja arbeta med fördjupning i ”Epokerna”.
Fundera på hur ni vill arbeta. Ni får full frihet i att arbeta ensamma eller tillsammans med någon annan. Fritt fram om ni vill redovisa skriftligt eller muntligt.
Muntligt: max en kvart
Skriftligt 3-6 sidor.
Hur ni ska arbeta och vilket grepp ni ska ta diskuterar vi nästa vecka.
(Glöm inte Nutida konst uppgiften från Kulturnatten)
Ni kan välja att följa en konstart genom flera epoker, eller ett tankesätt (t.ex. kvinnor i konsten) eller djupdyka i en epok – eller kanske har ni egna idéer om hur ni vill jobba.
Tänk till!!
Arbetet bör vara klart innan v.44.
/Angelica
En epok – romantiken – fick denna gråmulna onsdag, stå modell för hur olika tankar skapar en gemensam plattform för hur kultur utvecklas i en viss tid.
Konst, lite kläder, musik och dans var de konstarter som vi tittade närmare på.
Empiren kom med Napoleon och med honom fick klassicismen ett uppsving i bildkonsten. ”David” var Den stora konstnären efter franska revolutionen. Franska revolutionen var 1789 och efter det följde flera uppror i Europa. Nu var det inte längre kungarna som stod för kultur och smak utan den nya borgarklassen och industriägarna. Konstnären blev fri och fattig och i vissa fall upphöjd till stjärnstatus. Det sättet att se på kändisar har vi än i dag och man kan säga att detta synsätt skapades under början av 1800-talet. Nya ideal!
Romantiken kallas en epok i början av 1800-talet som nästan genomgående stod för dramatik och häftig natur. Inom bildkonsten skulle det gärna vara mörka toner och på väg-att-bli-åska-känsla. Människan skildras som liten, ensam och gärna i olika åldrar. I sällskapslivet gjorde valsen gjorde entré och betraktades i början som oanständig eftersom man höll om varandra och dansade i par hela dansen.
Inom baletten kom tåspets och tyll. Ballerinan skulle sväva fram och verka ha övernaturliga krafter. Vi såg på två avsnitt ut Svansjön. En version var traditionell och den andra var med en ny koreografi. Små svanarnas dans.
På fredag ska vi gå till Bokform och se på utställningen ”Enbokärenbokärenbokärenbok” som ligger på Sven Jonsons gata 2 A, mittemot Trottobar på andra sidan Nissan. Vi samlas i hörsalen och går gemensamt till galleriet.
Läs om oss i HP och lyssna i Radio Halland i dag onsdag.
Nästa vecka ska klassen börja arbeta med fördjupning i ”Epokerna”.
Fundera på hur ni vill arbeta. Ni får full frihet i att arbeta ensamma eller tillsammans med någon annan. Fritt fram om ni vill redovisa skriftligt eller muntligt.
Muntligt: max en kvart
Skriftligt 3-6 sidor.
Hur ni ska arbeta och vilket grepp ni ska ta diskuterar vi nästa vecka.
(Glöm inte Nutida konst uppgiften från Kulturnatten)
Ni kan välja att följa en konstart genom flera epoker, eller ett tankesätt (t.ex. kvinnor i konsten) eller djupdyka i en epok – eller kanske har ni egna idéer om hur ni vill jobba.
Tänk till!!
Arbetet bör vara klart innan v.44.
/Angelica
Kommentarer
Postat av: Rickard
Angelica är bäst
Trackback