SP08k V.4

Fredagen gick åt till att redovisa vad ni kommit fram till när ni undersökt olika kulturella fenomen från 50-talet och framåt. Ni pratade om kvinnobilden, spel, musik, film, radio, mat, kunskap, konstaktannonser, tapeter, barnprogram, skolan och chatt och genomgående är att det idag är mer splittrat och större utbud. Det privaata suddas ut och vi är privata och kollektiva på en gång. Tekniken har utvecklats enormt och det är i de tekniska prylarna som vi surfar oss fram i livet på. Det är mer avklätt såväl i själen som på kroppen. Jag tänker också att det skapas en rastlöshet i de snabba växlingarna och det enorma mediabruset som omger oss hela tiden. En rastlöshet och oro.

Till nästa gång har ni en skriftlig uppgift.

Du ska se på ett avsnitt ur Kulturnyheterna på SVT eller lyssna på Kulturnytt på P1.
Beskriv vad programmet handlat om och ta fram något som du tyckt varit i ögonfallande på något sätt. Det kan vara något kul, tråkigt, obegripligt irriterande - allt är ok bara du skriver ner vad du tycker och varför.
Cirka en halv - en A4.
Du kan maila ditt arbete till mig om du vill.
Vi ses nästa fredag då jag ska ge er nya spännande uppdrag.
/Angelica

ES V.4

Vi pratade om hur konsten förändrats från 50-talet och framåt. Skulpturena har gått från att vara föreställande till abstrakta och det nya efter andra världskriget var att tomrummet, eller void, i en skulptur räknades som en del av konstverket. Konsten blev också med tiden allt mer politisk och de kvinnliga konstnärerna manifesterade sig.
Vi tittade på konstverk av Camille Claudel, Ninnan Santesson, Siri Derkert, Meret Oppenheimer, Barbara Hepworth, Louise Bourgeois, Helen Chadwick, Niki de Saint Phalle som alla varit viktiga konstnärer som satte sin prägel på konsthistorien under efterkrigstiden. På 70-talet kom "Landart" där konsten gick ut på att vara en del av landskapet och i den konsten finns även delar av konceptkonsten. Jeanne-Claude Javacheff gjorde tillsammans med sin mer berömda man Christo stora verk genom att slå in byggnader och delar av landskap i tyg. Vi tittade på Surrounded Islands som är ett av deras konceptverk.
Nästa vecka ska ni börja arbeta med era fördjupningar.
Ni ska göra jämförelser mellan två olika årtionden och se hur konsten, dansen, musiken, kläderna, filmen, etc har förändrats.
Ni ska tills nästa vecka:
Bestämma vad ni vill undersöka, om ni vill redovisa skriftligt eller muntligt och om ni vill jobba i grupp eller enskilt.
Bra om ni även har tänkt över vart ni vill komma betygsmässigt. Arbetet ska vara klart runt februarilovet.
/Angelica

SP v.03

I fredags tittade vi på olika filmklipp för att undersöka vad som hände i vardags- och kulturlivet från 50-talet till 80-talet.

Genom tv:n kom världshändelserna in i vardagsrummen och en protest bland ungdomar växte sig stark. Vietnamnkriget och rasåtskillnaderna i södra USA gav upphov till en ny rörelse: hippies med make-love-not-war. Det är denna rörelse som sedan gör att man flyttar ut på landet och skapar ett alternativt liv med kollektiv, självhushållning och fri uppfostran på 70-talet. Kvinnorörelsen växer sig allt starkare.
På 70-talet sackar den uppåtgående ekonomiska kurvan och arbetslöshet bland unga i Storbritannien ger upphov till en ny arg rörelse. Punken. På 80-talet vänder trenden och aktiemarknaden blev en ny grej. Under 80-talet är det snabba pengar som gäller och en fixering vid kroppen; träning, kvinnliga kroppsbyggare från det BH-lösa 70-talet kom fodralet tillbaka och det nya är att kvinnan ska klä sig i kostym.
Genom att titta på den kultur som skapades under olika tidsepoker kan man se samband med samhällets förändring.


V. 4 ska ni ha med er två kulturtypiska yttringar (konst, musik, fil, en pryl, veckotidning, klädesplagg, foto, etc.) Det ska vara en nutida sak som ni jämför med något från 50-80-tal. Detta ska redovisas på fredag. De som hade gjort uppgiften från förra fredagen får gärna fortsätta med den prylen i denna uppgift - det är också fritt fram att välja nya saker. Det ska gå att förstå och se utvecklingen mellan de olika kulturyttringarna och om man är intresserad av ett högre betyg än G så ska man också kunna dra paralleller till samhällsutvecklingen. Ni får jobba ensamma eller i grupp (inte mer än 3 personer) och det är muntlig redovisning som gäller.

Fundera också över vad ni vill jobba med framöver. Ska vi blicka tillbaka eller framåt?

 

/Angelica


ES v.3

I torsdags tittade vi på olika musik- och dansklipp för att undersöka vad som hände i kulturlivet från 50-talet till 80-talet.

Genom tv:n kom världshändelserna in i vardagsrummen och en protest bland ungdomar växte sig stark. Vietnamnkriget och rasåtskillnaderna i södra USA gav upphov till en ny rörelse: hippies med make-love-not-war. Det är denna rörelse som sedan gör att man flyttar ut på landet och skapar ett alternativt liv med kollektiv, självhushållning och fri uppfostran på 70-talet. Kvinnorörelsen växer sig allt starkare.
På 70-talet sackar den uppåtgående ekonomiska kurvan och arbetslöshet bland unga i Storbritannien ger upphov till en ny arg rörelse. Punken. På 80-talet vänder trenden och aktiemarknaden blev en ny grej. Under 80-talet är det snabba pengar som gäller och en fixering vid kroppen; träning, kvinnliga kroppsbyggare från det BH-lösa 70-talet kom fodralet tillbaka och det nya är att kvinnan ska klä sig i kostym.
Genom att titta på den kultur som skapades under olika tidsepoker kan man se samband med samhällets förändring.
v. 4 ska vi titta på konst och börja planera hur er fördjupning ska se ut.
Musikklassen jobbar med uppgiften att leta fram en typisk 80- eller 90-tals grej, film, musik, dans, konst etc. för att redovisa v. 5.
/Angelica



Spännande konstnär

Edenmont är en spännande konstnär som avnänder fotografiet för att göra sina verk. Mest känd är hon för en grupp "vackra" bilder med döda kaniner i vaser och mushuvuden på fingrar. Bilder som upprörde.
Detta är inte provocerande på samma vis, men ändock.
Se bilder från Edenmonts utställning i Borås.



SP08k

Denna första lektion gick vi igenom vad Kulturhistoria är och vad konst/konstnär är.
Hur mycket konstnär är en lastbilschaufför eller en trollkonstnär och är en författare alltid en konstnär?
Gråzoner är härligt för det får hjärnan att kvickna till.

Ni tittade i veckotidningar från 50-talet, 60-talet och 70-talet och efter en stund bläddrande fick ni möjlighet att presentera en sida/uppslag/annons etc som ni tyckte var anmärkningsvärt eller spännande.

Flera annonser med sikte på ras, genus och cigaretter presenterades. Jättebra!

Jag kommer att ge er olika uppgifter som ni ska lösa (stora som små) under kursens gång och dessa uppgifter kommer att bli grunden till era betyg på kursen.
Hur jag tänker i betygsfrågor hittar ni under kategorin "Uppgifter G"- det viktigaste är att ni hänger med och gör så gott ni kan - mycket kommer ni att kunna göra under lektionstid.

Nästa vecka träffas vi igen och då ska ni ha med er en tanke, ett exempel, en bild, en film, en låt, en pryl eller vad det nu blir som är typiskt för 2010-talet. Vad är unikt för vår tid i fråga om kultur?

Nästa vecka ska vi också blicka bakåt och titta på de olika epokerna genom tiderna.

Har ni några funderingar och tyckande om kursen så hör av er.
Tills vi ses igen
Ha det
/Angelica

ES v.2

I torsdags träffades vi för första gången och jag berättade för er vem jag är och hur jag ser på betyg, arbeten, fördjupning etc. Ni kommer att ha stora möjligheter att påverka ert sätt att jobba på. Jag drar upp mål och huvudlinje och ni föreslår hur vägen dit ska se ut.
Vi ska under våren arbeta med två stora områden.
Först ska vi djupdyka i efterkrigstidens populärkultur och även en del sk. "finkultur". Vi tar en titt på 50, 60, 70, 80 och 90-tal och undersöka om vi kan se några paralleller mellan idé, politik, teknik och kultur.
Detta arbetsområde ska vara klart runt februarilovet.
Jag vill att ni till nästa vecka funderar över hur ni vill jobba med detta.

Sen ska vi titta på provocerande kultur och där har jag tänkt mig att ni ska få berätta om varsin konstnär alt. konstverk i grupper om högst 5 personer. Var och en bidrar med sin del och sedan kan vi diskutera likheter och skillnader.

Lektionen forsatte sedan i 50-talsanda och avrundades med ett avsnitt om efterkrigstidens klädmode ur "100 svenska år" av Hans Villnius.

Vi pratade om Amerikas inflytande och hur den nya ungdomskulturen växtre fram med en ny attityd till livet.
Rockenroll, korsetter, läsk och en friare syn på sexualiteten bidrog till att klyftan mellan föräldrargenerationen och ungdomarna växte.

Vi ses på torsdag
/Angelica

Välkomna ES08 k/d/m och SP08k

Ja detta är alltså min blogg som bara handlar om Kulturhistoria. Ni finner era kategorier till höger och där kan ni också hitta andra matnyttiga grupperingar.
Här kommer jag att lägga upp våra lektioner i efterhand. Så den som missar ett tillfälle kan få ett hum om vad vi gjort och pratat om.
Betygskriterier och min tolkning hittar ni också här.
Ge mig gärna feedback på bloggen - det är genom era synpunkter som denna blogg bara kan bli bättre och bättre.
Lets go
/Angelica

RSS 2.0