Hitta din uppgift
Kategorierna hittar du till höger under inläggen.
/Angelica
Uppgift Provocerande konst SP
Klassen kommer att redovisa fredagen den 29 april (v. 17) och är för detta tillfälle indelad i tre grupper.
A: 13:00 - 14:00 K37
B: 14:00 - 15:00 K37
C: 15:00 - 16:00 K37
Ni ska jobba ensam eller två och två med G-uppgiften och max 6 konstnärer av de förvalda ska presenteras i G-uppgiften. På VG och MVG kan ni jobba själva eller ihop.
Uppgiften är inte att tycka om eller inte tycka om utan att försöka förstå konstnärens roll i samtiden.
Välj en konstnär:
Alison Jackson
Sally Mann
Elisabeth Ohlsson Wallin
Nathalia Edenmont
Pål Hollender
Odd Nerdrum
Kristian von Hornsleth
Lars Vilks
Kolla länkskafferiet för mer info om dessa och andra provocerande konstnärer
Läs in dig på vem han/hon är och vad hon/han gjort som provocerat allmänheten/regeringen/massmedia. Välj ut ett verk som du vill presentera.
Fundera över begrepp som politik, religion, sexualitet – vad är tabu? Är det skillnad på manligt/kvinnligt?
Fundera över vad du själv tycker.
Redovisning: muntligt i små grupper.
Meningen är att var och en, eller i par, helt kort (max 3-5 min) ska presentera en av ovan valda konstnärer och beskriva ett konstverk som han eller hon gjort. Ha gärna med en bild, CD, DVD. Du ska förklara vad det är som provocerat och du ska ta ställning för eller emot.
När alla presenterat varsin konstnär (G) ska vi diskutera varandras verk och argumentera för och emot (VG) och avslutningsvis ska ni presentera en egen (max 3-5 min) (MVG) utvald provocerande konstnär och sätta in honom/henne i gruppens gemensamma sammanhang.
Betygskriterier:
Godkänd
Presentera konstnären och visa (spela upp) ett verk som provocerat. Berätta helt kort varför konstverket provocerat och avsluta med att förklara vad du tycker. (MAX 5 min – var väl förberedd)
Väl Godkänd
Du ska efter presentationen av din konstnär delta aktivt i diskussionen efteråt. Du har läst in dig på de andras konstnärer och kan i den efterföljande diskussionen jämföra och analysera de olika uttrycken. Du kan förklara likheter och skillnaden och säga vad konsten reagerar emot.
Mycket Väl Godkänd:
Du har utöver den förutbestämda konstnären även valt ut ett eget konstverk av en konstnär som inte ingår i gruppen av konstnärer ovan. Du ska kunna förklara likheter och skillnader mellan dina två verk och förklara ditt val av konst.
Om du behöver hjälp med att förstå uppgiften eller hjälp med uppgiften så kan du maila mig.
Om du inte kan medverka vid den muntliga redovisningen måste du lämna in uppgiften skriftligt.
Ron Mueck
Ron Mueck
ES08d/k/m - Provocerande kultur
Dadaismen hade som motto: ”Konsten är död, leve konsten” och ville krossa den gamla ordningen inom konstvärlden. Ready-mades och happenings var deras vapen. En mer våldsam sort av provokationer står Hermann Nitschs nästa intill rituella happenings som innehåller mycket blod och kött från döda djur. Elisabeth Olson Wallin och Andres Serrano använder båda kamera och väljer att ta bilder på homosexuella i provocerande motiv. Naket och religiöst. Bröderna Chapmans ”fuckfaces” har upprört sedan slutet av 90-talet och det tillsammans med (Young British artists) YBA .
Vi avslutade med att titta på några kvinnliga konstnärer som provocerat sin publik på olika vis.
Vad är syftet med provocerande konst? Vad krävs för att man ska få säga:”det där är inte konst”? Kan det vara provocerande om en konstnär säger att han/hon inte alls vill provocera?
Det är bra och viktigt att fundera på genusperspektivet. Ser vi olika på män och kvinnor när det gäller provocerande konst? Är det mer stötande med en kvinna som kissar offentligt...på en scen... mot betalning...än om det varit en man?
Vi bär alla på fördomar och det gäller att ha koll på vilka det är...har du koll?
/Angelica