ES V.4
Vi pratade om hur konsten förändrats från 50-talet och framåt. Skulpturena har gått från att vara föreställande till abstrakta och det nya efter andra världskriget var att tomrummet, eller void, i en skulptur räknades som en del av konstverket. Konsten blev också med tiden allt mer politisk och de kvinnliga konstnärerna manifesterade sig.
Vi tittade på konstverk av Camille Claudel, Ninnan Santesson, Siri Derkert, Meret Oppenheimer, Barbara Hepworth, Louise Bourgeois, Helen Chadwick, Niki de Saint Phalle som alla varit viktiga konstnärer som satte sin prägel på konsthistorien under efterkrigstiden. På 70-talet kom "Landart" där konsten gick ut på att vara en del av landskapet och i den konsten finns även delar av konceptkonsten. Jeanne-Claude Javacheff gjorde tillsammans med sin mer berömda man Christo stora verk genom att slå in byggnader och delar av landskap i tyg. Vi tittade på Surrounded Islands som är ett av deras konceptverk.
Nästa vecka ska ni börja arbeta med era fördjupningar.
Ni ska göra jämförelser mellan två olika årtionden och se hur konsten, dansen, musiken, kläderna, filmen, etc har förändrats.
Ni ska tills nästa vecka:
Bestämma vad ni vill undersöka, om ni vill redovisa skriftligt eller muntligt och om ni vill jobba i grupp eller enskilt.
Bra om ni även har tänkt över vart ni vill komma betygsmässigt. Arbetet ska vara klart runt februarilovet.
/Angelica
Vi tittade på konstverk av Camille Claudel, Ninnan Santesson, Siri Derkert, Meret Oppenheimer, Barbara Hepworth, Louise Bourgeois, Helen Chadwick, Niki de Saint Phalle som alla varit viktiga konstnärer som satte sin prägel på konsthistorien under efterkrigstiden. På 70-talet kom "Landart" där konsten gick ut på att vara en del av landskapet och i den konsten finns även delar av konceptkonsten. Jeanne-Claude Javacheff gjorde tillsammans med sin mer berömda man Christo stora verk genom att slå in byggnader och delar av landskap i tyg. Vi tittade på Surrounded Islands som är ett av deras konceptverk.
Nästa vecka ska ni börja arbeta med era fördjupningar.
Ni ska göra jämförelser mellan två olika årtionden och se hur konsten, dansen, musiken, kläderna, filmen, etc har förändrats.
Ni ska tills nästa vecka:
Bestämma vad ni vill undersöka, om ni vill redovisa skriftligt eller muntligt och om ni vill jobba i grupp eller enskilt.
Bra om ni även har tänkt över vart ni vill komma betygsmässigt. Arbetet ska vara klart runt februarilovet.
/Angelica
Kommentarer
Trackback