ES V.6
I uppgiften ligger att ni ska jämföra kulturuttryck med några års mellanrum.
Det är väldigt viktigt att du börjar med ett verk och utifrån det undersöker vad som gjort att det blivit som det blivit. Politik, samhällsutveckling, religion, design, tekniskutveckling och andra kulturuttryck är med och skapar konst. I det arbetet kommer du att se vad du ska ta fasta på i nästa steg.
Exempel. Om du vill titta på mode på 50- och 60-talet så är det lämpligt att plocka ut en dräkt från t.ex. 50-talet och ta reda på allt runt den. Material, utseende, design, modeskapare, trender etc. och sedan utifrån det hitta något att jämföra med på 60-talet. Du kan ta fasta på olika linjer beroende på vad du hittar i ditt sökande efter kunskap. Kanske kan det vara intressant att titta på någon speciell modeskapare, eller material, eller synen på kroppen. Det är bara genom noggrann efterforskning som du kan hitta din tråd.
På liknande vis kan du göra med musik. Ta en låt och titta på artisten, och utifrån det skivan, arrangemanget, andra musiker som varit inblandade, skivspelarens betydelse, skivbolaget etc.
Samma sak med bildkonst, foto, dans, skulptur, arkitektur, design etc.
Det finns många sätt att ta sig an uppgiften och allt är bra så länge det blir en jämförelse i olika tider och det finns en koppling till samhället.
Det gör inget om det är flera i klassen som jobbar med samma sak. Slå er samman och ta fram material tillsammans, men gör individuella arbeten. Det blir aldrig två likadana arbeten.
Det är viktigt att du utgår från något som intresserar dig och kanske något som du känner att du har direkt glädje av i framtiden. Låt lusten att söka svaret driva dig. Får du problem och kör fast - hör av dig till mig.
Cirka 3 A4-sidor eller cirka en kvart som muntlig redovisning.
Du får själv bestämma om du vill göra det muntligt eller skriftligt.
Kom ihåg att all kunskap hänger ihop med tid. Man måste lägga tid på efterforskning för att lära sig något. Det finns inga genvägar.
Era arbeten ska vara klara v.9
Lycka till
/Angelica