ES v.42
Musik
Vi gick igenom uppgiften 50-60-70-tal igen och kollade så att alla var med på banan.
Datorn strejkade så jag fick prata om provocerande konst utifrån några gamla slitna overhead. Vi tittade på Caravaggios målningar och även Marcel Duchamps nidbild av Mona-Lisa. Ett avsnitt ur bildjournalen om provocerande kvinnokonst fick avsluta.
Konst/textil
Klassen redovisade 50-60-70-tal genom en mini-utställning. Det blev en givande och underhållande lektion som verkade funka riktigt bra. Många bra arbeten visades upp.
torsdag v.43 har vi en mindre uppsamling av de som inte riktigt hann att bli klara och sedan börjar vi med nästa arbetsområde som kommer att handla om provocerande konst.
Teater
Eget arbete hela passet med möjlighet att få handledning och sitta och arbeta i klassrummet.
V. 43 är det dags för redovisningar.
Dans
Uppföljning av arbetet med 50-60-70-tal. Alla är med på banan och vi kunde rätta ut några frågetecken. många tycker att det är bekymmersamt med mina förslag på antal ”saker” man ska ha med. Angelica medger sin luddighet och tycker att det som vi kommit överens om vid betygspratet gäller. Allt hänger ju på vad man ska skriva om och vilken infallsvinkel som man tagit. Se på de allmänna betygskriterierna – DE GÄLLER ALLTID!
Pratade därefter om Provocerande konst:
Vi började på 1600-talet och Caravaggios vanärande religiösa målningar ”Måltiden i Emmaus” och ”Jungfru Marias död” för att rask flytta blicken till Manets målning ”Olympia” från 1863. Målningar som upprört pga. att de visade upp en barnslig Jesus, en full och prostituerad kvinna i Marias roll och en naken prostituerad kvinna med lyft haka och blicken rakt fram.
Dadaismen hade som motto: ”Konsten är död, leve konsten” och ville krossa den gamla ordningen inom konstvärlden. Ready-mades och happenings var deras vapen. En mer våldsam sort av provokationer står Hermann Nitschs nästa intill rituella happenings som innehåller mycket blod och kött från döda djur. Elisabeth Olson Wallin och Andres Serrano använder båda kamera och väljer att ta bilder på homosexuella i provocerande motiv. Naket och religiöst. Bröderna Chapmans ”fuckfaces” har upprört sedan slutet av 90-talet och det tillsammans med (Young British artists) YBA .
Uppgiften delades ut och vi avslutade med Peter Wahlbecks ”Ullaredslåten”.
Vad är syftet med provocerande konst? Vad krävs för att man ska få säga:”det där är inte konst”? Kan det vara provocerande om en konstnär säger att han/hon inte alls vill provocera?
Många frågor blir det – vi ska se om vi kan hitta några svar.
/Angelica
Kommentarer
Trackback